- Alle klager skal rettes skriftlig til styret og være underskrevet av minst 2 personer fra forskjellige leiligheter.
- Den påklagede vil bli innkalt til møte med min. 2 styremedlemmer for å gi sin versjon av de forholdene klagen gjelder.
- Styret kan også innkalle andre vitner/berørte parter dersom saken ikke syntes tilstrekkelig klarlagt.
- Dersom styret finner at flere klager hører sammen, kan styret velge å behandle disse samlet.
- I klagesaker kan styret gi advarsler eller gå til oppsigelse av leieforholdet (det vil si utkastelse). Dersom forholdene kommer inn under Borettslagslovens § 36 om “vesentlig mislighold”, kan styret vedta oppsigelse selv om advarsel ikke tidligere er gitt.
- Styret vil skriftlig orientere både klager og den påklagde om styrets vedtak etter den påklagde og evt. vitner har forklart seg.
- Andre enn andelseieren/beboeren har ikke krav på styrets vedtak.
- Det er ANDELSEIER som er STYRETS motpart i klagesaker. Dette betyr at det er ANDELSEIER som vil motta skriftlig advarsel evt. oppsigelse, selv om det er andre i husstanden som er årsak til klagen. ANDELSEIER vil også være styrets motpart selv om leiligheten er på fremleie.
- Styret er ikke forpliktet til å gi hverken advarsler eller gå til oppsigelse av husleie- kontrakten. Dersom saken er av en slik karakter at den ikke anses å ligge under styrets ansvarsområdet, vil klagen ikke bli realitetsbehandlet men sendt i retur.
- Dersom en advarsel eller en utkastelse fører til rettssak, må klageren og vitnene være forberedt på å møte i rettslig avhør. Dersom de ikke møter eller trekker klagen/vitneutsagnene tilbake underveis i en saksgang – og borettslaget er blitt påført utgifter i saken – kan styret kreve økonomisk erstatning av dem.